Investerer for fremtiden

Det Stavanger-baserte trykkeriet, Omega Trykk, har investert i ny trykkteknologi for å rigge seg for fremtiden. Det melder Canon.

Erlend Bakken, daglig leder i det familieeide trykkeriet, har med egne øyne sett de enorme endringene bransjene har vært gjennom.

– De siste 20 årene har bransjen gått gjennom dramatiske endringer som en konsekvens av digitalisering. På begynnelsen av 2000-tallet dominerte fortsatt offsettrykk, mens det i dag er digitaltrykk som dominerer fordi det gjør det enklere å produsere mindre opplag både raskere og rimeligere, fastslår Bakken.

Omega-sjefen konstaterer at han i dag kontinuerlig må oppgradere sin maskinpark for å holde følge med utviklingen.

– Det å oppgradere kan være krevende og dyrt, og samtidig helt nødvendig. En ting er utstyret, men det handler like mye om kompetanse. Vi møter også tøffere konkurranse fra digitale alternativer som tilbydere av raske og rimelige løsninger for innholdsdistribusjon som e-bøker og andre digitale medier. Med investering i nytt utstyr fra Canon, som også inkluderer et samarbeid for kompetanseheving, er vi klare for det som kommer, sier Bakken.

Software også en viktig del av helheten

Jon Larsen, Account Manager i Canon, forteller at Omega Trykk har investert i Canons nye digitale trykkpresse imagePRESS V1350 og en Colorado M5 storformatskriver.

Omega Trykk har også tatt i bruk løsninger fra Canons Prisma-produktportefølje, både med PRISMAsync (RIP) for imagePRESS V1350, samt en brukervennlig, og omfattende gruppe med applikasjoner for arbeidsflyt til imagePRESS V1350 og Colorado M5, blant annet PRISMAprepare og PRISMAdirect.

Bakken mener programvarepakken er viktig i forhold til å bidra til økt produktivitet og bedre trykkvalitet.

Hovedvirksomheten til Omega Trykk er fortsatt tradisjonelle trykksaker som bøker, hefter, flyers plakater og roll-ups. Erlend Bakken sier at prospekter fra eiendomsmeglere og eiendomsutviklere fortsatt er et viktig produkt som mange dømte nord og ned for få år siden. I tillegg skal Omega Trykk satse mer på trykk på klær og andre profilartikler fremover.

“Små trykkerier har livets rett”

– Jeg er stolt over at vi som en liten familiebedrift med tre ansatte opplever vekst i oppdragsmengden og omsetning. Det viser at vi har gjort noe riktig, og at investeringer i teknologi er viktig. Gjennom endringsvilje og nyskapning, er vi et høyst levende bevis på at små trykkerier har livets rett. Vi ser at mange av kundene faktisk verdsetter at vi er små, da de kommer tettere på oss ansatte i form av rådgivning og sparring. Fremtiden er lys, avslutter Bakken.

You might also like