Skjermbrukutvalget: Elever bør lese mer på papir

Skjermbrukutvalget, som er oppnevnt av regjeringen for å se nærmere på hvordan barn og unges skjermbruk i barnehage, skole og fritid påvirker helse, livskvalitet, læring og oppvekst, har levert sin rapport.

Og konklusjonen er krystallklar: Elever må lese mer på papir enn på skjerm. Det melder flere medier.

– Skjermen bør ikke erstatte bok, håndskrift eller fysisk trening, sier Robert Steen, tidligere helsebyråd i Oslo, som har ledet utvalget.

Dette er blant konklusjonene i rapporten:

  • Både trykte og digitale teknologier bør ha sin plass i skolen.
  • Mye tyder på at elevene bør lese mer på papir.
  • Både håndskrift og tastatur har sin naturlige plass i undervisningen. Utvalget peker imidlertid også på at håndskrift kan trene konsentrasjonen til elevene.
  • Myndighetene bør evaluere nasjonale retningslinjer.

Kunnskapsministeren støtter utvalgets forslag

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) sier i en pressemelding at hun støtter utvalgets konklusjoner og at hun deler bekymringen.

– Alle elever skal få mulighet til å bli gode lesere. Å kunne lese godt er en viktig forutsetning for læring i mange fag. Da må vi legge til rette for at ungene også får øve på å lese lengre tekster på papir, sier Nessa Nordtun.

Kunnskapsministeren peker på at regjeringen har foreslått 25 millioner kroner i neste års statsbudsjett for å styrke elevenes leseferdigheter og lesemotivasjon.

- ANNONSE -

You might also like