
Mediebransjen sliter med lønnsomheten
Medietilsynets årlige rapport om den medieøkonomiske utviklingen viser at norske medier har det tøft. Samlet driftsresultat for bransjen ble halvert i perioden fra 2021 til 2022. Det melder blant annet Medier24.
Driftsmarginen endte på 4,3 prosent i 2022, ned fra 8,8 prosent i 2021. Dette til tross for at de totale driftsinntektene steg med 5,3 prosent.
– Utviklingen viser at de store globale plattformene fremdeles er betydelige konkurrenter for de norske mediene i reklamemarkedet, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Papiravisa fortsatt viktig for resultatet
Medietilsynet har for øvrig sett nærmere på bidraget fra papiravisene og slår fast at disse fortsatt betyr mye for mediehusenes økonomi.
– Det er første gang vi undersøker verdien av papiraviser for mediekonsernene, og det kommer klart fram at disse produktene fortsatt bidrar til viktige inntekter, fastslår Velsand.
Medietilsynet mener avisenes inntekter i sum vil falle med om lag én milliard kroner om man tok bort papiravisene.