
Norske grafiske bedrifter bidro til unikt cover
Forsvarets Forum har flere ganger utfordret print-formatet med kreative løsninger, noe man også har vunnet flere priser for. Nå har magasinet slått til igjen, med hjelp fra norske grafiske bedrifter.
Media Monitor har pratet med designbyrået Mediamania som bistår Forsvarets Forum med det kreative. Forsiden av siste utgave er et speil, en effekt som følges opp på lederplass der magasinet oppfordrer alle forsvarsansatte til å se seg selv i speilet. Bakgrunnen er en rekke varslingssaker om trakassering og misbruk der kvinner er blitt skviset ut.
Hvordan løste dere dette rent teknisk?
– Det er folie som blir limt på det opprinnelige 300-grams papircoveret. Deretter trykkes tekst/farger oppå aliminiumsfolien i en prosess som gjør at det tørker umiddelbart, forklarer Mediamania-sjef Øyvind Kristiansen.
Hvor trykkes Forsvarets Forum vanligvis, og var det samme trykkeri som fikset forsiden denne gang?
– Forsvarets Forum trykkes vanligvis på Ålgård Offset, et trykkeri med god service og kanskje Europas beste maskinpark, og designfirmaet Mediamania som står for det kreative og som også har holdt i dette prosjektet.
Prosessen fungerte på følgende måte:
– Ålgård sendte pallene med omslagspapir til nisjefirmaet Papirdekk på Lørenskog. De er eksperter på å lage spesialeffekter på print, som for eksempel lakk, metall eller foliering. Daglig leder Morten Eriksen har «holdt Mediamania i hånda» hele veien. Ett av spørsmålene vi hadde var om selve speileffekten kom til å bli bra nok. Så vi dro dit og så på prøver for å teste. Et annet spørsmål var om 100 prosent sort trykk oppå faktisk ble transparent. Kan vi trykke et hvitt felt oppå speilet? Vil det feltet bli helt hvitt? Kan vi stanse ut et felt i folien. Pris? Vil man kunne lese barcoden? Og, et faktisk avgjørende punkt var om printeren til adressefeltet (øverst på baksiden) ville printe i god nok kvalitet – eller om det ville tørke for sakte – og dermed «skli ut», forklarer Kristiansen.
Noen tips til hvordan man kan gjennomføre denne typen prosjekter?
– Når trykkeriet i prosessen støter på en utfordring, og sier «jamen, dette har vi aldri gjort før» – det er da vi i Mediamania begynner å like oss. Vi har gjort ganske mange ting vi “aldri har gjort før”. I seg selv betyr jo det at vi er med på å pløye opp ny mark og lage noe som kan bli katastrofe – eller kan bli genialt. Og marginene for at det bikker feil vei, er ofte veldig små. Så vi finner de beste av de beste blant de særeste av de sære – og så sørger vi for å bruke så mange timer vi kan for å lære av dem. I dette tilfellet var det Morten Eriksen i Papirdekk. Jeg lover, hvis du vil ha noe helt spesielt til en ikke altfor stor kostnad, er dette stedet – og fyren. Han måtte forklare prosessen som om vi var 5 år gamle, og vi følte oss også som 5-åringer i en godtebutikk, fortsetter Kristiansen.
Kristiansen legger til:
– Noen tror at det er et spørsmål om penger, men det er bare én del av pakka. For å få dette igjennom, må alle på laget drive toppidrett. Og det er et helt team med ekstreme utøvere bak.
* Idéen: Nyhetsredaktør Andre Rognstad kom med den geniale idéen.
* Ressursene: Sjefredaktør Stian Eisenträger måtte bevilge pengene – og tiden – til å få prosjektet igjennom.
* Gutsen: Øyvind Kristiansen i Mediamania holdt i alle tråder og pushet prosjektet videre.
* Designen: Benjamin Gjerde i Mediamania holdt hodet kaldt og optimaliserte idéen i form av god design.
* Trykkeriet: Veldig viktig at de ser muligheter, ikke begrensninger – slik som Ålgård.
* Spesialisten: Dette hadde aldri blitt en realitet uten kompetansen til Morten Eriksen i Papirdekk.