
Studie: Norske barn leser mindre og dårligere
En helt fersk, internasjonal leseundersøkelse – PIRLS (Progress in Reading Literacy Study) – viser at norske 10-åringer de siste fem årene er blitt dårligere til å lese, de leser mindre, og de har mindre lyst til å lese. Det melder flere medier, blant annet VG.
– Den norske nedgangen er betydelig i PIRLS 2021, tilsvarende et halvt års skolegang. Det er særlig bekymringsverdig at en femtedel av de norske 10-åringene scorer på laveste nivå eller under, sier Åse Kari H. Wagner, Universitetet i Stavanger (UiS), som er ansvarlig for den norske delen av rapporten.
Norge har størst tilbakegang i Norden
Det er tilbakegang i nesten alle land som er med i undersøkelsen, men Norge er det landet i Norden med den dårligste utviklingen. Dette bekymrer kunnskapsminister Tonje Brenna.
– Barna bruker stadig mer tid på skjerm både på skolen og hjemme, og mindre tid på papirbøker. Skal vi styrke lesingen, må vi tenke mer helhetlig. Regjeringen er allerede i gang med flere grep. Blant annet har vi gitt mer penger til skolebibliotek, og vi vil gi mer penger til skolebøker. I tillegg er vi i gang med en leselyststrategi, sier Brenna.
Undersøkelsen viser også at norske barn har lavest leseglede av samtlige land som er med i undersøkelsen. 13 prosent av norske barn svarer at de liker å lese godt. Det internasjonale gjennomsnittet ligger på 42 prosent (!).
Regjeringen har nylig bekreftet at man bevilger 115 millioner kroner til skolebøker i grunnskolen, noe du kan lese mer om her.