iGaming bransjen fortsatt på reklametoppen

For selv om norske myndigheter gjentatte ganger har forsøkt å blokkere internasjonale spillselskaper fra det norske markedet, så ligger de jevnt i reklametoppen. Ikke bare har dette skapt en rekke inntekter for ulike selskaper i Norge, men det gjør også at merkevarene deres er blant de mest gjenkjente.

Her har man for lengst blitt vant til å se selskaper som Maria Kasino og andre internasjonale sider i reklamesnutter, sponsoravtaler og TV-kampanjer i Norge. Mange av disse har riktignok blitt sendt fra utlandet, men også i Norge har det vist seg at iGaming bransjen har vært godt for business.

Vi skal derfor se nærmere på hvordan internasjonale selskaper kan bidra til at man opprettholder norske trykkerier, reklame stillinger og ikke minst inntektene for byråer som har det norske markedet som spesialitet.

Internasjonale kunder gir internasjonale muligheter

Det er lenge siden de fleste kundene til norske byråer og trykkerier var norske selskaper. Mange store konsern i Norge bestiller riktignok fortsatt mye innhold og reklame, men dette har gjerne blitt behandlet av selskaper som Bertelsmann og andre giganter.

Dermed er det gjerne de internasjonale selskapene som holder hjulene i gang i Norge. Disse trenger små fleksible selskaper som kan imøtekomme behovene deres, men også som har kunnskapen. Her har vi spesielt sett en utvikling innen iGaming bransjen som stadig har blitt tvunget til å trå inn i nye kanaler når gamle stenges ute.

De mest populære kanalene for iGaming

Tidligere var det vanlig å finne kuponger og rabattkoder når man skulle se etter spill på nett, men nå er det gjerne digitale varianter fordelt i sosiale medier og TV som troner øverst. Dette er populære kanaler for både norske og internasjonale spillere, noe som gjør at man raskere kan tilpasse budskapet til det ønskede markedet.

Mange vil nok huske de unike TV-kampanjene som spillselskaper har ført på norske kanaler de siste årene, og dette var lenge den primære kanalen deres. Imidlertid tok dette bråstopp nok myndighetene la ned et forbud mot spillreklame på TV, og selskapene måtte på nytt ut på jakt etter nye kanaler.

Nå ser det ut til at noen har gått tilbake til synlig eksponering i kanaler som idrett og print, mens andre har forbeholdt seg retten til å kjøre på i sosiale medier og egne kanaler. For bransjen generelt har dette tvunget frem behovet for flere digitale byråer, men også en større utfordring om kundene.

Oppsummering

Det er stadig konkurranse om de største kontoene, men det er fortsatt iGaming som er blant de mest populære å kjempe om. Disse selskapene skal gjerne ha innhold og materiell på en rekke ulike språk, noe som betyr at de aktivt bestiller fra store og små leverandører. Blant annet har dette blåst nytt liv i en rekke grafiske trykkerier som lenge har vært truet av nedstengning.

Videre har det gjort det mulig for en rekke mindre byråer å sikre seg store kunder med enkle behov. Norge har dermed raskt opplevd en eksplosjon i antall byråer som sikter seg inn på denne kundegruppen, samt hvordan de har tilrettelagt for utenlandske kunder i et marked som tidligere var øremerket norske kunder.

- ANNONSE -

You might also like