
Produktmedia: Her er trendene for 2023
Den globale aktøren Printful, som selger produktmedia og en del trykksaker globalt, gjennom integrasjoner i ulike webshops har satt sammen en liste med trender de ser i 2023 når det kommer til klær, produkter og add-ons.
Hele trendlista fra Printful finner du her.
Tight er på vei bort – løst og avslappet på vei inn – miljø viktigere og viktigere
Printfuls kunder har de siste månedene stadig kjøpt mindre tight-sittende profilklær og mer større størrelser med løsere passform.
Videre så mener Printful at holdbarhet og miljø bare blir viktigere for kundene, særlig de unge. Ungdommen velger i større grad varemerker som har en tydelig miljøprofil. Hele 73 prosent av konsumentene i generasjon Z (født 1997-2009) er villige til å betale mer for miljøvennlige produkter.
Broderi opplever et oppsving
Broderi blir stadig mer populært hos Printfuls kunder, og denne kategorien hadde den største månedlige veksten på deres plattform.
På t-shirts er det populært med minimalistiske broderier, mens større og mer bombastiske budskap er populært på hoodies og jakker.
Veggkunst fortsatt på topp innen innredning
Under 2022 så har veggkunsten (alltså bilder og motiv man trykker, rammer inn og henger opp på veggen) dominert innredningskategorien.
Men nye ”drinkware”-produkter har også opplevd et oppsving. Denne kategorien inkluderer designede kopper, termoskopper og vannflasker i alle mulige farger.
Hva gjør Printful for å kapitalisere på trendene?
Selskapet forteller at man i 2023 planlegger følgende for å kapitalisere på trendene man tror kommer prege det nye året:
- Legge til flere “løst-sittende” plagg i sitt sortiment.
- Fortsatt fokus på holdbarhet og miljø – unge kunder kjøper mindre men når de vel kjøper, så kjøper de produkter av høy kvalitet.
- Selskapet har innledet et samarbeid med Coloreel for å kunne tilby flere ulike broderi-løsninger.
- For å møte trenden med kombinert profilering kommer man å tilby sine kunder tekstil med trykk på ryggen og broderi på framsiden av ulike tekstil-produkter. Dette er et nytt tilbud som selskapet hevder har blitt mottatt med et ”enestående resultat”.