
Two Sides globale printkampanje mot greenwashing fortsetter
Siden kampanjen ble innledet i 2010 har Two Sides klart å få over 970 organisasjoner og bedrifter til å fjerne feilaktige miljøpåstander om papiret. Det melder Two Sides i en pressemelding.
Banker, telekomselskap, stømselskap og til og med statlige organisasjoner har i større og større grad gått inn for å få kundene over fra papirfaktura til diverse digitale tjenester for å minske sine egne kostander. Alt for ofte forsøker disse aktørene i sin kundekommunikasjon å skjule egne kostnadsbesparinger gjennom å motivere overgangen med ubegrunnede miljøpåstander som ”Velg grønt – velg papirløst” eller ”Velg e-faktura og bidra til å spare et tre”.
– Det er ikke nok med at denne greenwashingen bryter mot vedtatte regler for miljømarkedsføring, den innebærer også en stor skade på grafisk industri som har en velbegrunnet og stadig bedre miljøhistorikk, sier CEO for Two Sides Europa, Jonathan Tame.
Globalt har Two Sides kontaktet over 2110 organisasjoner som kommer med feilaktige miljøpåstander om papir. Så langt har over 970 av dem tatt bort sine påstander. Two Sides fortsetter å kontakte og informere ytterligere aktører.
Så langt har 630 selskap og organisasjoner i Europa tatt bort feilaktige påstander, blant annet Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), Visma og Göteborgs Energi i Norden for å nevne noen.
– Det er avgjørende at greenwashingen utfordres for å sørge for at industriens gode og framgangsrike miljøhistorikk erkjennes og at livsoppholdet for de mange tusen som arbeider innen industrien ikke skades av en utbredt og opportunistisk “grønn” markedsføring, sier Tame.