Leserinnlegg: Corona på godt og på vondt!

Dette er et leserinnlegg skrevet av Ole Strand, eier og daglig leder i Fagtrykk Trondheim.

Til mine bransjekollegaer

Vi har nå opplevd Corona på godt og vondt i over et år. 12. mars 2020 vil være en merkedag for resten av vårt liv på linje med dager som 9/11. Bransjen vår har opplevd en ny omstrukturering etter å ha vært gjennom et år der jeg tipper de fleste har opplevd en nedgang i omsetningen på 10-30 prosent. (Fagtrykk havnet på ca. 20%.) Nedgangen skyldes bl.a bortfall av arrangement og event som konserter og messer. Nedgangen i andre bransjer har også rammet oss. Dette tatt i betraktning og med hjelpepakke fra staten kom vi oss i mål i 2020 med hodet over vannet.

Det har vært svært utfordrende å navigere seg gjennom året i forhold til ansatte og permitteringer. Det har vært en krevende tid å være arbeidsgiver med ulike svar fra NAV og regjering. Man ønsker alle sine ansatte alt det beste, men i denne perioden har vi vært tvunget til å ta tøffe valg og det har til tider vært en veldig slitsom tid. Vi har gjennom hele perioden hatt et veldig godt forhold til de tillitsvalgte og vi mener vi har fått frem en felles forståelse for situasjonen internt i bedriften. Lærekurven som arbeidsgiver har vært bratt i denne perioden. Også de ansatte i Fagtrykk har virkelig vært med og tatt ansvar og skjønt alvoret i situasjonen som bedriften har vært gjennom, nå ser alle parter lysere på fremtiden.

Emballasje med Trykt i Norge-merket.

Nå har vi ikke noe annet valg enn å finne tilbake til positiviteten og gleden på vår arbeidsplass, det er det alle vil ha. Da er det avgjørende å finne de veiene som fører dit. Under Corona-tiden skjer det jo en hel del med samfunnet som gjør at mye forandres, i de forandringene er det viktig at vi griper de mulighetene som oppstår – noe mange bransjekollegaer har gjort og lykkes med. Mange nye produkter har for eksempel dukket opp innen smittevern og dette har gitt vår bransje en betydelig omsetning og kanskje reddet flere av oss.

Trykt i Norge-satsingen til Grafisk Bransjeforening kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt for bedriftene. En økning av medlemsmassen og skarpt fokus på å få jobber hjem til Norge ble veldig motiverende og har gitt økende tro på en lysere fremtid. Vi i Fagtrykk har aldri hatt så mange boktitler som i fjor, noe som kanskje tyder på at folk har hatt tid til å realisere sin bokdrøm.  Det viser at vi har en sterk binding til alle forfattere der ute som har noe på hjertet. Alle bøker som trykkes hos oss blir selvsagt merket med Trykt i Norge-merket.

På grunn av nedgang i turismen fra utlandet har opplagene falt og gitt oss muligheter til å hente hjem jobber som tidligere er blitt produsert utenlands. Med Trykt i Norge har jobben med å overtale kunden blitt til en positiv prosess. 25 ulike kalendere i forskjellige størrelser og opplag har vi nå produsert i eget hus og alle naturligvis merket med Trykt i Norge. Hele prosessen har vært en suksess for alle våre ansatte og har bidratt til å styrke samholdet. Jeg er overbevist om at alle som kommer seg gjennom slike tider har en lysende fremtid i møte.

Ole Strand, eier og daglig leder i Fagtrykk Trondheim

- ANNONSE -

You might also like