LOS Digital: Investerte 20 mill kr midt under pandemien – satser enda bredere

Den 13. mars 2020 – når Corona-viruset slo til mot hele verden – tok Eirik Andersen, daglig leder i LOS Digital, beslutningen om å investere 20 millioner kroner for å bredde sin virksomhet.

– Vi hadde to valg, forteller Andersen. Enten kunne vi sette oss ned og vente på at pandemien gikk over eller gå den lange veien og ta seg inn på for oss nye markeder.

LOS Digital har alltid hatt en stor bredde i sin produksjon og det siste året har selskapet investert ennå mer for å kunne bredde sin kundebase til helt nye markeder. Nå ønsker selskapet å ta en del av det voksende emballasjemarkedet. I fjor sommer investerte man i en helt ny trykkpresse – en HP Indigo 15K – som kan trykke på kartong opp til 600 micron i B2-format. Som tilbehør har man også investert i en fals- og limmaskin fra Kama.

– Det er Visutech som har levert begge løsningene, og vårt samarbeid med Visutech har vært gull verdt i denne perioden. Det er ofte vanskelig å kartlegge alle muligheter som finnes rundt investeringer, og her har Visutech gjort en formidabel jobb sammen med HP med å hjelpe oss. LOS har veldig gode leverandører, og er svært takknemlig for all hjelp og innspill vi har fått det siste året.  Å ha et tett og godt samarbeid er noe vi virkelig har merket viktigheten av under pandemien, sier Andersen.

– Det handler om at hos LOS kan du produsere alt under samme tak. Strategien er å ha så mange ben som mulig å stå på.

Men investeringene stopper ikke der – i januar i år installerte selskapet en Tresu iCoat 30000 inline til HP-maskinen. Med denne kan man legge på lakk på emballasjeproduktene både for å beskytte overflaten men også for å fremheve visuelle effekter som i dag ofte er etterspurt av kundene. Lakken er godkjent for kontakt med matprodukter. Man har også muligheten til å velge mellom vannbasert og uv-basert lakk i maskinen.

– Med disse investeringene når vi nå et helt nytt marked og alt er på plass og i produksjon. I tillegg har vi en Scodix som gjør at vi kan skape ekstra og oppsiktsvekkende effekter som gir stor merverdi for varemerkeeierne.

Alt handler om miljø

Miljø- og bærekraft har alltid vært viktig for LOS Digital og bedriften kan skilte med alt fra Svanen til Ecovadis (Sølv), og selskapet har også engasjert seg i prosjektet Two Sides. Miljø og bærekraft skal, ifølge Andersen, gjennomsyre alt LOS Digital gjør.

– Tanken med den nye lakk-linjen er at vi vil komme bort fra laminering som er et dårligere alternativ miljømessig. Det er plasten som er den store synderen, påpeker Andersen.

Raske leveranser 

Oppsettet med emballasjeproduksjonen gjør at man i dag kan påta seg både store og mindre oppdrag. Når selskapet får inn store orde som passer bedre i offset legger man ut selve trykkingen og tar senere inn arkene i sin egen etterbehandling.

LOS Digital mener en suksessfaktor i emballasjebransjen er å ta med seg erfaringene fra mer tradisjonell, grafisk produksjon der korte leveransetider og spesialeffekter er vanlig.

– Leveransetidene for emballasje er lange tradisjonelt sett og der har vi en stor mulighet til å slå oss inn og levere langt raskere enn mange andre.

Selskapet kommer også til å tilby individtilpasset emballasje og unike løsninger, noe som er en voksende trend.

– Vi skal inn og produsere de mer eksklusive løsningene siden vi har store muligheter til å produsere persontilpasset og kan tilby et bredt spekter av spesialeffekter.

Eget system gir kontroll

LOS Digital har gjennom årene utviklet sitt eget produksjonssystem som er navet i hele selskapet. Med hjelp av dette har man kunnet gå lengre enn mange andre i sin automatisering.

– Vi har kontroll på hele prosessen med vårt system som er spesialtilpasset for oss. Hjertet hos oss er basert på Filemaker – det er systemet som styrer alt – dette har vi koblet sammen med mange andre software-løsninger. Det er de automatiserte løsningene som er vår hemlighet, sier Andersen.

Stor økning av bestillninger over web

LOS Digital er partner til Gelato men man har også mange andre kunder som har koblet opp sine system direkte mot trykkeriet. I dag kommer over halvparten av alle jobber inn til LOS via e-handel.

– Alt som går via web har økt kraftig og i dag er det 60 prosent av våre jobber som kommer via e-handel, sier Andersen.

“Overraskande bra 2020”

2020 har vært et tøft år for alle men LOS har klart seg relativt bra, mener Andersen. Under pandemiens første to måneder opplevde trykkeriet en nedgang på 70 prosent men har etter det opplevd en rask bedring.

– 2020 ble overaskende bra og vi gjør faktisk et lite overskudd. Jeg er superstolt over det vi har fått til i 2020, sier Andersen.

Mener bransjen må samarbeide mer

For å kunne ha kontroll og kvalitet i alle deler av virksomheten stiller LOS høye krav på sine partnere. Det handler om samarbeid i alle ledd for å få produksjonen til å fungere optimalt.

– Man må jobbe i fellesskap mot samme mål – det er noe vi krever av alle vi jobber med.

Andersen mener imidlertid at bransjen burde bli mye bedre på å samarbeide.

– Bransjen må våkne! Folk er livredde for å samarbeide med en konkurrent men jeg tror faktisk at pandemien har hjulpet oss et stykke på vei, avslutter en optimistisk LOS-sjef.

LOS Digital omsatte i 2019 for 93,4 millioner kroner og hadde et driftsresultat på 13,7 millioner kroner.

.

.

.

- ANNONSE -

You might also like