Tar over stafettpinnen i Opplæringssenteret – skal kartlegge bedriftenes behov

Willy Jordet gir seg som daglig leder i Opplæringssenteret for visuell kommunikasjon. Line Hverven, som senest kommer fra stillingen som Brand Manager i Allkopi Netprint Skøyen, tar over stafettpinnen. 

– En utrolig spennende mulighet, utdannelse av lærlinger er avgjørende for hele bransjens fremtid, sier en entusiastisk, påtroppende daglig leder til Media Monitor.

Skal kartlegge bedriftenes behov

Hverven forteller at Opplæringssenteret nå skal starte en strategiprosess der formålet er å kartlegge bedriftenes behov for arbeidskraft de neste årene.

– Det er helt avgjørende for et opplæringssenter å forstå bedriftenes fremtidige og faktiske behov. Vi skal gjøre dette i samarbeid med en ekstern partner, og arbeidet kommer til å få betydning for hvordan vi skal arbeide framover, forteller Hverven.

Vurderer å ekspandere – både faglig og geografisk

Hverven ønsker ikke å spekulere i hva som blir utfallet av behovsprosessen men sier til Media Monitor at det er mulig at Opplæringssenteret både vil se på nye fag i fremtiden, men også se på muligheten for å dekke andre geografiske områder enn i dag.

Den nye sjefen på Opplæringssenteret kommer inn i en spesiell tid med digital kommunikasjon på alle plan, men påpeker at det så langt har fungert relativt bra med utplassering av lærlinger.

– Men vi er spente på inntaket etter sommeren 2021, innrømmer Hverven.

“Grafisk produksjonsteknikk er blitt tatt godt i mot”

Hverven avslører også at man skal gjøre en fornyet satsing på det relativt nye faget Grafisk produkjonsteknikk, som er en sammenslåing av fagene trykker, bokbinder og grafisk emballasje.

– Faget er tatt godt imot blant bedriftene. Fleksibiliteten i at dette faget har en bredere plattform tror vi er rett i tiden. Nå er det opp til oss å tydeliggjøre og markedsføre faget bredt overfor bedriftene der ute, sier Hverven.

Hverven nevner videre at det også blir spennende å følge fagfornyelsen som kommer i 2022, herunder de tre fagene som skal erstatte dagens mediegrafiker. Her blir det økt fokus på innholdsproduksjon, film/lyd og ikke minst profileringsdesign.

Opplæringssenterets viktigste oppgave er å rekruttere elever og studenter innen grafisk design, web, film og grafisk produksjon til å bli lærlinger i bedrifter. Opplæringssenteret i Oslo dekker Oslo, Viken, Vestfold og Telemark og deler av Innlandet. Virksomheten er finansiert gjennom offentlige lærlingtilskudd.

Opplæringssenteret hjelper også til med rekrutterings- og bemanningstjenester for reklame-, kommunikasjons- og mediebransjen gjennom sitt datterselskap Medievikar.

- ANNONSE -

You might also like