Full annonsestopp – nedgang i alle kanaler

Corona-krisen har gitt kraftig nedgang i annonseringen innenfor alle segment. Nye tall fra Mediebyråforeningen bekrefter det alle i bransjen har kjent på kroppen de siste ukene. 

Reklameomsetningen via mediebyråene falt med 17,8 prosent i årets fire første måneder sammenlignet med de samme månedene i 2019.

– Vi går ikke ut med enkelt-tall for isolerte måneder. Men det er lett å lese at april har vært svært negativ. Jeg kan ikke huske å ha sett en større nedgang på Mediebarometeret på en måned, sier Merete Mandt Larsen, daglig leder i Mediebyråforeningen.

– Det er som forventet og i tråd med det vi sa i forbindelse med marstallene, som i begrenset grad var preget av Covid-19. At alle kanaler går tilbake, viser bare at vi nå ser at majoriteten av annonsørene har satt på bremsen. […] Når tallene for mai kommer, tror jeg vi vil fortsette å se en nedgang. Men mye kan tyde på at vi har lagt bak oss den verste måneden i så måte – og at markedet er på vei mot normalen igjen. Det får vi håpe, sier Merete Mandt Larsen.

Les hele rapporten fra Mediebyråforeningen her.

- ANNONSE -

You might also like