Bedre å lese fysiske bøker for barna – e-bøker fører til passivitet

Ny amerikansk forskning viser at det er bedre å lese fysiske bøker med sine barn. Interaksjonen mellom barn og foreldre blir mindre når man leser e-bøker, ifølge undersøkelsen.

–  Å lese sammen styrker barnets leseevne og leseforståelse, samt relasjonen til foreldrene. Vi ville se om elektroniske hjelpemiddel påvirker opplevelsen.Vi oppdaget tydelig at barn og foreldre interagerte mer med hverandre når de leste fysiske bøker, og interaksjonen var av høyere kvalitet, sier forfatteren og legen Tiffany Munzer til svenske Boktugg.

Videre så ble samtalen om hva som hender i boken dårligere når man leste e-bøker. Samtalen tenderte mot å handle mer om selve verktøyet man leste på i stedet for innholdet i historien. Det ble også mange kommentarer fra foreldrene om å feks ikke høye/senke volumet.

– Foreldre styrker sitt barns evne til å lære seg saker når de relaterer lesingen til hendelser som barnet har opplevd og når de leser sammen. Forskningen viser også at samtaler som ledes av foreldrene er bedre enn informasjon som kommer fra digitale medier, sier Munzer.

37 foreldre med småbarn var med i den omfattende studien.


Grafkom representerer Two Sides i Norden som jobber for å fremme papiret som en miljøvennlig kommunikasjonskanal. Les mer på Two Sides Nordics.