Nå starter vi med eksport/import-statistikk – ferske tall hver måned

Grafisk bransje har i moderne tid vært utsatt for tøff konkurranse fra utlandet – være seg billigbøker fra Kina eller reklameartikler fra Sverige. Nettopp derfor har bransjen i lang tid vært opptatt av å følge eksport/importstatistikken på relevante, grafiske produkter.

– Mange av Media Monitors lesere har ønsket mer statistikk, og derfor starter vi opp med dette i dag. Hver måned kommer vi til å lage en egen sak med ferske eksport/importtall fra foregående måned. I tillegg til å se på månedens tall og sammenligne med fjoråret, kommer vi også til å gjøre noen dypdykk i deler av statistikken. Det kan være enkelte produkter som skiller seg ut, eller enkelte land som har kraftig oppgang eller nedgang i sin eksport til Norge, sier Magnus Thorkildsen i Grafkom.

Alle statistikkartikler blir tilgjengelige for våre premium-abonnenter. Vår første artikkel som oppsummerer import/eksport-situasjonen i 2018 kan du lese her.


Vil du prøve et premium-abonnement? Ta kontakt med magnus@grafkom.no


Vi håper du synes vår satsing på statistikk er interessant. Som vanlig: Gi oss gjerne tilbakemelding på innholdet – magnus@grafkom.no

Tidligere i januar lanserte vi også en tjeneste for å enkelt kunne følge offentlige anbud som er aktuelle for grafisk bransje. Les mer om det her.