335 bedrifter tar bort misvisende påstander om papir – også i Norden

Projektet Two Sides, som i Norden drives av nettverket Grafkom, setter stopp for bedrifters misvisende påstander om papir. Two Sides har hatt framgang i mange regioner – også i Norden.

Den 5. november 2018 på det årlige Two Sides-møtet i London møttes representanter fra Europa, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Sørafrika og Australia. På møtet ble det bestemt at Two Sides kommer til å fortsette sitt arbeid med å sette stopp for bedrifter som sprer misvisende påstander om papir- og printindustrien.

Totalt har 921 organisasjoner/bedrifter rundt omkring i verden blitt undersøkt i Two Sides’ anti-greenwash-kampanje. Over 2/3 av disse brukte misvisende påstander om papirets påvirkning på miljøet. I de fleste landene bryter dette med markedsføringsreglene/lovene og/eller anbefalinger fra forbrukermyndigheter i ulike land. Så langt har 335 organisasjoner/bedrifter endret sitt budskap etter kontakt med Two Sides.

Etter at Grafkom tok over Two Sides i Norden ved årsskiftet så har et titalls nordiske bedrifter tatt bort sine feilaktige påstander om papiret.

 

David Linnér jobber med Two Sides i Norden.

– I Norden er vi glade over de resultatene vi har oppnådd så langt. Flere store selskap har tatt bort sine misvisende påstander i Sverige. Det er positivt at det er så stor interesse for miljøspørsmål i Norden, men det er synd at så mange bedrifter benytter seg av misvisende green-washing i stedet for å jobbe med konkrete miljøforbedringer. Fokus rettes nå også mot bedrifter i Norge og Finland, samt at vi skal fortsette vårt arbeid i Sverige. Tips oss gjerne om du ser noen som driver med green-washing. Les mer om prosjektet på nordics.twosides.info, sier David Linnér på Two Sides i Norden.

Konsumentene vil velge selv

Two Sides har gjennomført en undersøkelse der 10.000 konsumenter fra hele verden har angitt sine preferanser når det gjelder å ta imot informasjon.

  • 89 prosent mener de skal kunne velge selv hvordan de skal motta sin informasjon (på papir eller elektronisk) fra tjenesteleverandører og finansinstitusjoner.
  • 77 prosent mener man ikke bør betale ekstra for å få informasjonen på papir.
  • 73 prosent sparer fysiske kopier av viktige dokument hjemme, fordi de mener dette er den sikreste metoden å spare informasjon på.
  • 62 prosent anser at “grønne motiv” fra bedrifter der de oppmuntrer til å gå over til efaktura egentlig handler om at selskapet vil spare penger.

Two Sides arbeider for å fremme det trykte medet som en miljøvennlig og holdbar kommunikasjonskanal. Vil du vite mer, kan du besøke: www.nordics.twosides.info