Ny forskning advarer mot lesing på skjerm

Flere og flere barn og unge bruker digitale medier i skolearbeidet. Ny forskning viser at denne utviklingen gir svekkede leseferdigheter og dårligere evne til dybdeforståelse. Det melder NRK.

– Leseforståelsen vår blir dårligere, og vi overvurderer ofte hvor godt vi har forstått teksten når vi leser på skjerm kontra papir, sier Anne Mangen, professor ved Lesesenteret til Universitetet i Stavanger.

Forskningen det er snakk om er en såkalt Metaanalyse, et slags sammendrag av 56 ulike internasjonale studier. Over 200 forskere i over 30 land og 170.000 deltakere har vært involvert.

– Leseforståelsen er bedre på papir. Forskjellen er større i lengre tekster, og når det gjelder dybdeforståelse, altså når teksten krever at du trekker slutninger og leser mellom linjene framfor å huske detaljer og faktakunnskap, sier Mangen.

Kunnskapsdepartementet: Ikke noe enten-eller

Statssekretær Rikke Høistad Sjøberg i Kunnskapsdepartementet presiserer at hun ikke har sett forskningen ennå.

– Det er viktig at alle elever får gode leseferdigheter tidlig. Samtidig er det slik at vi lever i en digital verden, og elever må beherske lesing både på skjerm og papir. Det er ikke noe enten-eller, sier Høistad Sjøberg.