
Britisk matkjede slutter med plastemballasje – kommer til Norge
Den britiske matkjeden Iceland har gått ut med en melding om at de helt skal slutte med plastemballasje til kjedens egne produkter. Iceland har over 800 butikker i Storbritannia og totalt er det ca 1.400 produkter som nå skal få ny emballasje.
Dagens Næringsliv melder for øvrig 5. april at Iceland har bestemt seg for å åpne flere butikker også i Norge. Mer om dette her.
Two Sides har gjort et intervju med Ian Schofield som er ansvarlig for emballasje og etiketter på Iceland. Under følger et utdrag fra intervjuet, som du kan lese i sin helhet her.
Hvilke reaksjoner har dere fått?
Jeg vil si at det har vært ca 98 prosent positive reaksjoner fra media og industrien til kundene. Samme dag som vi gikk ut med våre planer så hadde jeg et intervju hos BBC og kvinnen i resepsjonen sa “Takk gud at noen gjør noe!”
Hvor mye jobb er det å fjerne all plastemballasje fra deres egne varemerker?
Det kommer ikke til å bli lett. Frossen mat står for 30 prosent av Icelands salg, og 90 prosent av all frossenmat er våre egne varemerker. Så alle våre grønnsaker, alle våre kyllingnuggets med mer har i dag plastemballasje. Til og med fisken, samme sak som dreper den pakkes de altså inn i.
Totalt er det 1.400 emballasjeløsninger som vi må bytte ut, vi har ikke den fullstendige løsningen på plass enda. Men vi kjenner at vi er på god vei.
Hvor i prosessen er dere nå?
I dag har vi en mengde emballsjeselskap som står klare til å vise oss deres løsninger. Både papirbaserte løsninger, men også plastbedrifter som kommer opp med alternativ til plast. Det er bra at flere aktører innser hvor viktig dette er.
Hvilken rolle kommer papir og kartong til å spille?
Det er selvsagt et av materialene vi titter på. Mange av våre emballasjeleverandører ser nå på hvordan man kan bruke papir på et litt annet sett.
Hvilke fordeler ser dere med papiremballasje?
Vi har allerede gått tilbake til papiremballasje på visse produkter, feks på druer og det gjør faktisk at de holder seg bedre.
Hvilke andre løsninger innen emballasje vurderer dere?
Vi titter blant annet på intelligent emballasje som holder styr på best-føre-dato og temperatur. Vi jobber veldig mye med emballasje til ferdigmat siden dette utgjør en stor del av vårt salg.
Men fokus ligger på å redusere plastforbruket, vi står bare for ca 2 prosent av markedet i UK, men det representerer likevel 30.000 tonn hvert år, som vi nå skal redusere kraftig. Det er et stort steg i rett retning.