Hun selger emballasje som er bærekraftig tvers igjennom

På den nylig avholdte Øyafestivalen i Oslo hadde emballasjefirmaet A-Packaging AS travle dager. Firmaets produkter passet som hånd i hanske for en festival med høy miljøprofil.


Nesten 20 forskjellige emballasjeprodukter sørget at publikum fikk med seg mat og drikke på Øyafestivalen.

Samtlige produkter er komposterbare.

Daglig leder Aasa G. Andersen forteller at firmaet hennes har hovedkontor i Oslo, samt representasjon i Flekkefjord, der hun selv kommer fra.

A-Packaging leverte det meste til Øya – fra bestikk og glass til servietter, sugerør og burgerbegre.

– Hva er din vei inn i bærekraftig emballasje?

– Jeg har faktisk vært i emballasjebransjen i 20 år. Jeg utdannet meg egentlig til grafisk designer og AD, og gikk inn i familiefirmaet, som var i bransjen. Der jobbet jeg først som designer og så som markedsdirektør i mange år. Jeg har jobbet mest med de store kjedene, sånn som Norgesgruppen, Umo, catering, og bensinstasjonkjeder.

Finanskrisen snudde på alt

Andersen forteller at hun er vant til å tenke konsept, og at design er en stor del av opplevelsen til kunden.

– Jeg jobbet mye med miljøemballasje for 8-9 år siden, men så kom finanskrisa og da var det som å slå av lyset. Da var det bare pris, pris, pris. Fra fire-fem kunder i uka som var nysgjerrige til helt dødt. Så har det endret seg veldig de siste par årene. Sortimentet har blitt større og bedre, mulighetene for trykk og design, kvaliteten er bedre, prisen går ned.

– Den største forskjellen tror jeg imidlertid er at kundene generelt har blitt mye mer opptatte av komposterbarhet, og mye mer bevisste. De krever i større grad at det finnes et alternativ.

Hun mener at dette ikke bare er en trend, men en varig endring. Det er framtiden.

– Hvor produseres produktene deres?

– Vi kjøper en del fra Europa, noe fra USA, men mye produseres også i Asia. Kortreist er jo også et tema i så måte, men ser man på co2-avtrykket for transporten så er det ikke gitt at et parti transportert med trailer fra kontinentet kommer bedre ut enn med skip fra Asia. Spesielt om råmaterialene til det kortreiste sluttproduktet først er hentet inn langveisfra, og kanskje i større volumer. Slik sett er det viktigere for oss at foredlingen skjer nær råvarekilden. Vi har jo et bredt basissortement, men også et godt kontaktnett med flere ulike leverandører som kan produsere for oss. Når vi utvikler en produktpakke for en større langsiktig kunde så kan vi tilpasse produktene, volum og design før vi setter dem i produksjon. Vi kan skreddersy emballasjen etter målgruppe, serveringssituasjon, økonomi og så videre. I stedet for å være prisgitt en produsents produkt er det vi som styrer prosessen, noe som også begrenser transport, svinn og restlagring i alle ledd.

– Norges største festival er liten i europeisk målestokk. Tror du Øyas utvidede miljøarbeid i internasjonale festivalnettverk kan hjelpe dere?

– Jeg er imponert over det de gjør. Det at miljøtanken gjennomsyrer hele organisasjonen er veldig inspirerende og det er klart – det hjelper meg jo i å selge konseptet inn til de store aktørene, men det aller viktigste er at denne målgruppa er framtida. Disse unge menneskene vil kreve bærekraftige produkter, spesielt i bruk og kast-situasjoner, fordi det trigger ansvarsfølelsen. Dette er en generasjon som i økende grad får miljø- og ressursbevisstheten inn i ryggmargen, det er ikke noe fremmed som må innlæres som hos generasjonen over.


Artikkelen er en nedkortet utgave av en artikkel som tidligere er publisert på nettstedet Naturpress. Publiseres med tillatelse fra Naturpress.

- ANNONSE -

You might also like