Telenor tar milliardtap på norsk ad tech selskap

I fjor kjøpte Telenor 95 prosent av aksjene i Tapad, et norsk teknologiselskap som leverer digitale annonseløsninger med høy målgruppespissing.


I resultatrapporten for fjerde kvartal 2016 melder Telenor at eierposten i Tapad er nedskrevet med 1 milliard kroner.

Telenor betalte 2,7 mrd kroner for selskapet for ett år siden.

Dette skriver selskapet om årsaken til nedskrivingen:

“Som følge av lavere forventninger til vekst i det amerikanske markedet for digital annonsering, har Telenor bokført en regnskapsmessig nedskrivning på 1,0 milliard kroner i Tapad, som er inkludert i resultatet for Øvrige virksomheter.”

 

Tapad havnet som nummer 39 på Forbes´ liste over USAs 100 mest lovende selskaper i 2015.  Telenor betalte ifølge Kampanje.com 2,7 milliarder kroner for aksjene, som i 2010 ble grunnlagt av Are Traasdahl og Dag Liodden. Disse to eier fortsatt de siste fem prosentene i selskapet.

 

Lover smart kundekommunikasjon

Device Graph heter Tapads trolig mest kjente produkt. Ved hjelp av systematisering av store datamengder hjelper selskapet sine kunder med å spisse sin markedskommunikasjon maksimalt på digitale flater. Løsningene går blant annet ut på på å optimalisere synligheten av annonser på tvers av de elektroniske verktøyene som målgruppen benytter. Videre lover selskapet mer effektiv merkevarebygging gjennom smart kundekommunikasjon, og tilbyr verktøy for å nå kunden når kjøpsmodus inntreffer, uansett hvilken skjerm som er i bruk.  Tapad har også en ny løsning for å måle effekten av TV-annonsering.


Fotocollage: Administrerende direktør i henholdsvis Telenor og Tapad, Sigve Brekke (t.v.) og Are Traasdahl.

You might also like