Betalingsvillighet for digitalt innhold blant unge

Det har ikke minst Schibsted merket – i løpet av 18 måneder fikk mediehuset inn tre ganger flere digitale abonnenter til sine publikasjoner.


 

Medier24 siterer Dagens Næringsliv der kommersiell direktør Tor Jacobsen i Schibsted sier at det er en trend at unge betaler for seg for digitalt innhold, og viser til tilsvarende vaner blant unge når det gjelder, musikk, film og TV.

– Der man tidligere lastet ned slikt innhold ulovlig, er man nå villig til å betale fordi løsningene, produktene og den opplevde verdien for kunden er betydelig bedre i dag, sier Jacobsen.

 

schibsted_9

 

Dette bekreftes av Jens Barland, som er førsteamanuensis i medieledelse ved NTNU. Han synes ikke utviklingen er oppsiktsvekkende, og mener dette blant annet skyldes at “Netflix- og Spotify-logikken” slår inn blant store kundegrupper.

 

Nå kommer ekspertplattformen Schibsted Bytes

 

Schibsted-konsernet har nettopp lansert en ny blogg – kalt Schibsted Bytes – der eksperter skal skrive for eksperter om produkt- og teknologiutvikling.

På denne nye plattformen skal man dele nye oppdagelser og best practice, fokusere på gode idéer og “hylle det gode ved å samarbeide”, som selskapet skriver i sin presentasjon. Ekspertplattformen blir tilholdssted for Schibsted-ansatte over hele verden, fra 19 ulike selskaper.

 

schibsted_7

 

Som eksempler på innhold nevnes blant annet brukertester hos Sveriges største avis Aftonbladet, og hvordan utviklere holder trafikken på topp hos det største nettstedet i Østerrike.

 

Tverrfaglighet og deling

 

Det understrekes at deling er nøkkelbegrepet.

Produktutviklingen for dagens globale brukere har blitt til et teamarbeid, og hvert nye produkt krever innsats fra eksperter innen software, produktutvikling, UX-spesialister, datateknologer og andre, for at man skal lykkes, skriver selskapet.


Foto: Skjermdump, Schibsted Bytes