Kampanjespesialisten Pulp Grafisk

Pulp Grafisk i Oslo forsyner næringslivet med markedsmateriell og tjenester, og har fått en sterk posisjon blant varekjeder og andre kunder som kjører mye kampanjer. Spesialiseringen har til nå vært markedsføring god nok i seg selv.


Media Monitor har møtt daglig leder Terje Gulbrandsen og kreativ leder og senior prosjektleder Janne Wilhelmsen for en omvisning i trykkeriets nye lokaler. Og like mye for å høre om virksomhetens status i dag, samt tanker og idéer om bedriftens videre utvikling. Bjørn Frantsen og Tonje Angell fra Pulp Grafisks samarbeidspartner og maskinleverandør, Canon Norge, var også til stede.

Pulp Grafisk flyttet i vinter, og har fått god plass i lyse lokaler i et næringsbygg på Hasle. Pulp disponerer øverste etasje og kjellerarealet, og den samlede økte gulvflaten har blant annet blitt brukt til å plassere ut nyinvesteringer på maskinfronten. En ny Arizona storformatprinter fra Canon/Océ som nettopp er tatt i bruk, er maskin nr. 5000 i verden i serien.

 

pulp_3
Arizona printer nr. 5000 i verden står hos Pulp Grafisk.

 

Har ikke markedsført seg til nå

 

pulp_maiken_2
Maiken Arnesen, operatør.

– Kapasiteten vår er doblet. Nå har vi tre Arizona printere på gulvet, pluss mange andre maskiner. På personalsiden er vi styrket med flere prosjektledere med erfaring fra kjededrift, sisteleddsmarkedsføring og merkevarer, og vi har så mange som seks designere med ekstra kompetanse innen digital design, illustrasjon og konstruksjon av displayløsninger. Der skiller vi oss ut, sier daglig leder Terje Gulbrandsen.

Pulp Grafisk AS har kjedevirksomheter som gode kunder, og vinner mange ordrer på grunn av hurtighet og kvalitetsbevissthet, mener han.

– Kvalitet på print kan de fleste levere i dag. Men vi sikrer kvaliteten helt fram til døren til kunden, og i Oslo kjører vi ut alt selv for å ha full kontroll på dette. Og jeg vil si vi er ekstreme på leveringspresisjon, svarer Gulbrandsen på spørsmålet om hvordan bedriften har oppnådd en såpass sterk posisjon, men uten å profilere seg utad.

 

Ikke at vi ikke har ønsket nye kunder, men de kundene man har skal man behandle ordentlig.

Terje Gulbrandsen.

 

– Hittil har vi egentlig ikke markedsført oss, for vi har ikke hatt rom for flere kunder, rett og slett. Ikke at vi ikke har ønsket nye kunder, men de kundene man har skal man behandle ordentlig. Nå er det annerledes, med vår forsterkning på maskinsiden, personalsiden og selvsagt de nye lokalene, sier han.

 

Startet ut fra Narvesen i 1994

 

Pulp Grafisk har sine røtter som en grafisk avdeling i Narvesen-konsernet. Det var i 1994, og i 2001 ble bedriften skilt ut som egen enhet fra Reitan-gruppen. Eierskapet i dag er spredd på flere, men med Terje Gulbrandsen og Kai Eriksen som majoritetseiere. Fra 2008 ble det satset på storformatproduksjon, og i de senere årene har crossmedia entret porteføljen.

– Hva skiller dere fra et komplett reklamebyrå, som leverer print?

jw_2
Kreativ leder Janne Wilhelmsen.

– Vi driver ikke med strategi, men vi er aktive på det meste annet innen reklamefaget. Kundene er opptatt av å ha kun ett kontaktpunkt, og så langt det er mulig skal det være tilstrekkelig for kunden å bare gå til oss. Vi kan også formidle til andre samarbeidspartnere ved behov, sier Terje Gulbrandsen.

Janne Wilhelmsen: – Noen bruker oss faktisk som et reklamebyrå, og er hos oss fra A til Å.  Det varierer en del fra kunde til kunde. Men vi ser at det er veldig viktig for mange at vi er en “one-stop-shop”.

 

Digitale løsninger

 

Crossmedia er en del av porteføljen, og Pulp leverer i prinsippet på alle flater.  De største aktørene velger gjerne byråene som er heldigitale, forklarer Gulbrandsen, men Pulp tar på seg mye.

– Vi kjører eksempelvis kampanjer med elementer på Facebook, Instagram og nyhetsbrev, så en del gjør vi på dette området, og vi ønsker å vokse på det. For en del kunder har vi ansvaret for Facebook-aktiviteten, sier Janne Wilhelmsen.

Web-2-print øker hos Pulp, og Wilhelmsen forteller at dette er veldig tidsbesparende både for hovedkontorer og den enkelte butikk som bestiller, når det er snakk om produkter som kan hentes ut fra maler som ligger inne.

 

Kundene er mer bevisste enn før på hva de vil ha, de er mer kompetente.

Terje Gulbrandsen

 

– Hva er annerledes med å finne gode løsninger for en kunde i dag, sammenlignet med for ti år siden?

Terje Gulbrandsen: – Kundene er mer bevisst enn før på hva de vil ha, de er mer kompetente kunder rett og slett. De ønsker flere ting som de andre ikke har, og de vil skille seg ut. Både uttrykksdifferensiert og på formater. De tekniske mulighetene har jo åpnet opp for dette nå. Og nesten alle store kunder som kjører kampanjer ønsker deltakelse på Facebook og Instagram, som et tillegg.

– Pulp har hatt jevn vekst på topplinjen over flere år. Hvordan ser 2016 ut?

– Vi har flere kunder i år enn i fjor, men vi ser at flere kunder har kuttet litt i kampanjene sine. Vi er på track med fjoråret, men det ligger der. Folk er forsiktigere enn før, men en del kunder er kjapt på med hastekampanjer. Endringene er ganske marginale. Flyers og DM tar seg forresten veldig godt opp.

 

pulp_5_alle
Fra v.: Terje Gulbrandsen, Janne Wilhelmsen (begge Pulp Grafisk), Tonje Angell og Bjørn Frantsen (begge Canon).

 

Samarbeidet med Canon

 

Selv om det er maskiner fra ulike leverandører hos Pulp Grafisk har bedriften valgt å kjøre et ekstra tett samarbeid med én leverandør, Canon. Prosjektleder og selger i Canon, Frank Stormo, har vært bindeleddet og stått for den faglige oppfølgingen.

– Samarbeidet med Canon har betydd veldig mye. De har fulgt oss tett, vært flinke til å fortelle oss om nye ting og har tatt initiativ slik at vi holder oss oppdatert. De har kommet med gode forslag – av og til forut for sin tid – men hele tiden viktig. Dette er ikke bare et kunde/leverandør forhold, men et partnerskap som har vart veldig lenge, og vi har følt oss ivaretatt, sier Terje Gulbrandsen.

Bjørn Frantsen er produktsjef i Professional Print i Canon Norge. Han kommenterer:

– Vi har  en klar holdning om ikke bare å være en salgsbedrift til kundene våre, men være partnere. Også vi har mye å lære, og vi skal utvikle oss sammen med kundene – det er blant annet hva partnerskapet består i. Vi har teknologien, men hva skal vi bruke den til om vi ikke får respons for den gjennom kundene våre? Når det gjelder Pulp Grafisk har vi et forhold til dem som vi ikke har til alle andre – fordi de er innovative og utfordrer oss, men på en positiv måte. Vår mann Frank Stormo har fulgt opp dette på en profesjonell måte i en årrekke.

 

De mangeårige ansatte får æren

 

– Hva er suksessformelen til Pulp Grafisk?

Terje Gulbrandsen: – Jeg tror det aller viktigste for oss er at vi har beholdt nesten alle medarbeiderne våre over mange år. Vi har svært liten turnover. Det betyr blant annet at enhver grafiker hos oss kjenner kundene svært godt. Så har vi høy servicegrad, og jeg vil si vi er ekstreme på leveringstid. Og pris….det er nesten alltid slik at man kan få det litt billigere et annet sted, men det betyr ikke alt. Vi snur oss på hælen for å løse en sak for kunden, det har gjerne mer å si. Og maskinparken vår gjør at det er mulig. Det handler om å levere det lille ekstra.

 

Det handler om trygghet og tillit, og at kundene vet hva de får.

Janne Wilhelmsen

 

Janne Wilhelmsen: – Mange av kundene våre har vært her i årevis. Det handler om trygghet og tillit og at kundene vet hva de får. Vi erfarer også at markedssjefer som slutter i et firma kommer tilbake til oss fra nye firmaer og blir nye kunder. Og vi opplever at kunder som forsvinner kommer tilbake etter en stund. Fordi vi stiller opp. Kniper det så tar noen en økt på kveld eller natt hvis det haster skikkelig.

– Hvordan ser markedet ut om fem år?

Terje Gulbrandsen: – Jeg tror mye kommer til å bestå omtrent slik vi ser det i dag. Men vi kommer til å følge nøye med på 3D framover, det blir vi nødt til. Og vi vil se at en del av det som i dag leveres trykt vil komme til å havne på skjerm, og det skal vi også være med på. Beacons er en annen ting – det vil bli en del av de kampanjeelementene vi vil jobbe med framover. Dessuten dukker det helt sikkert opp noe nytt som vi ikke aner noe om i dag.

 

3D-sjekk på Drupa

 

– Hva blir viktigst for dere på Drupa i år?

– To av oss skal se på bransjen generelt, knytte kontakter og føle ting litt på pulsen. Kai og meg selv skal se på det som rører seg på 3D-feltet. Ellers er det viktig med det kollegiale på Drupa, det å komme ut og snakke med folk. Sitter vi bare her, så videreutvikler vi oss ikke.


 

 

 

- ANNONSE -

You might also like