Dobler digitalkapasiteten og investerer i hardcover-løsning

­– Vi vokser raskt og lykkes meget godt med vår digitaltrykksatsning i markedet. Nå dobler vi kapasiteten og flytter inn i nye lokaler på Liertoppen, opplyser Trond Torstensen, daglig leder i Renessanse Media.


Trioen Trond Torstensen, Jørn Våraker og Kjell-­Even Våraker i ledelsen i selskapet melder at Renessanse Media AS tar steget inn i en ny fase denne høsten. Fra sitt mangeårige tilhold i Asker flytter bedriften seg nå et lite stykke vestover og lokaliserer på Liertoppen i Lier kommune der det venter romslige og egnede lokaler. Design, repro, ombrekking, trykkproduksjon og andre funksjoner skal foregå i et industrilokale tett inntil E18, og dermed er logistikken førsteklasses. Finpussen av lokalene skjer i disse dager, og innflytting skjer 16. til 18. september.

Picture 14
Jørn Våraker (foto LinkedIn)

Dobler opp digitalpressene som allerede er i hus

– Vi får tusen kvadratmeter på én flate, pluss tusen kvadratmeter i palleareal. Dette gir oss de rette rammene. I de nåværende lokalene har vi for eksempel vært i første og fjerde etasje med de utfordringer det innebærer. Nå får vi mye større fleksibilitet. Men først og fremst var flyttingen nødvendig fordi vi dobler kapasiteten vår, forteller Jørn Våraker til Media Monitor.

Doblingen skjer ved at Renessanse Media har bestilt to nye digitale presser, Xerox iGen 150 og Xerox Nuvera 314. Det er de samme to digitaltrykkpresser som bedriften allerede har i virksomhet. Etter evaluering av alternative presser ble konklusjonen til RM at Xerox- pressene på nytt havnet øverst på listen.

– Vi fant ingen som matchet dem. Disse maskinene kjenner vi jo godt, og nå kommer de med noen oppgraderinger også, sier Våraker.

Derfor investerte de

RM valgte dermed ikke den nye iGen 5 ­ 150, ettersom spesifikasjonene ved “originalen” var mer riktig til den planlagte produksjonen hos RM. I forbindelse med nyinvesteringene vil dagens arbeidsstokk på 13 økes noe, i takt med utvidelsen.

Jørn Våraker sier noe om hvorfor det var tid for en ny satsing.

– Ved å doble kapasiteten kan vi kjøre høyere opplag og får større fleksibilitet. Slik som markedet er i Norge og Sverige er dette viktig for å være konkurransedyktig. Vi ser ellers at en del utenlandske oppdrag nå kommer tilbake til Norge igjen, fra utlandet, og da skal vi være der. Vi har i den senere tiden økt betydelig på andre trykksaker enn bøker. Det gjelder for  eksempel stift, fals og spiralisering. Vi gjør også flere investeringer som gjør at vi må øke trykkapasiteten.

– Hva skyldes den positive utviklingen, mener du?

– Det blir litt spekulasjoner, men mest trolig en kombinasjon av flere ting. Da tenker jeg på kursutviklingen, prisøkninger utenlands og lengre leveringstider enn før.

Nå kommer hardcoverlinjen

Det skjer imidlertid mer; ledelsen ved Renessanse Media opplyser til Media Monitor at en annen viktig hendelse og oppgradering av produkttilbudet er på gang denne høsten.

– Vi kommer til å investere i en hardcover­løsning som passer til vår trykkproduksjon. Det er en halvautomatisk linje som gir fullverdig sydde hardcover bøker, sier Jørn Våraker.

Maskinen er allerede bestilt, og vil være operativ fra 1. januar 2016. Volumet som Renessanse Media kan håndtere etter investeringen vil være 500.000 hardcover bøker i året.

– Vi kan da levere ikke bare softcover fra 1 eks men også hardcover. Når markedet er klart for å trykke etter behov skal vi være godt drillet på dette. Dette gleder vi oss til å komme tilbake til senere i høst. Vi føler det derfor er viktig å få dette i eget hus, for å redusere leveringstid, fraktkostnader og spare miljøet.

– Hvordan vurderer dere det norske markedet framover?

– Marginene er tøffe, men vi satser på å treffe vårt marked presist. Vi vet at vi driver med noe vi kan, og vi gjort det i 30 år. Fortsatt skal vi levere topp kvalitet, strømlinjeformet produksjon og feilfritt. Det føler jeg vi klarer, avslutter Jørn Våraker i Renessanse Media.


Foto: BizDoc (fra v. Per Arild Alfheim (Xerox), Trond Torstensen (RM), Kjetil Fosstvedt (BizDoc) og Jørn Våraker (RM).

- ANNONSE -

You might also like