Varemagasin valgte å gjeninnføre katalogutsendelse

Det amerikanske varemagasinet J.C. Penney Co sluttet å trykke og sende ut varekatalog for fem år siden, men nå er den tilbake.

I følge marketwatch.com skal varehuset sende ut en 120 siders katalog i neste måned (mars) til utvalgte kunder. Det er første gang siden 2010. Årsaken til grepet er at bedriftens egne undersøkelser viste at mange av kjøpene på nettbutikken kom fra kunder som hadde blitt inspirert av ting de så på trykk.

Katalogpilen snudde opp igjen i 2013

I USA har katalogutsendelser gått kraftig tilbake siden 2007, da toppnivået ble nådd med 19,6 mrd trykte kopier. I 2012 kom det foreløpige bunnnivået, men i 2013 snudde pilen opp igjen. Da ble det sendt ut 11,9 mrd kataloger.

Marketwatch.com forteller at toppsjefen Myron Ullman var den som i sin tid tok beslutningen om å stoppe med kataloger. I en kommentar til at han nå har ombestemt seg, sier han at på den tiden tenkte han at katalogkunder i sin alminnelighet ville gå online.

I virkeligheten var mange av varehusets kunder katalogkunder som brukte nettet til å bestille.


Kilde: Marketwatch.com

Foto: Pixabay