Overbevisende funn – og støtte til papirbasert kommunikasjon

Fysisk post huskes 32 % bedre enn e-post og 72 % bedre enn TV. Kanskje er dette et av de viktigste funnene i en britisk forbrukerundersøkelse.

Det britiske postvesenet – Royal Mail – har gjennom sitt dialogbyrå Mailmen og deres nettside mailmen.co.uk, påvist en rekke fortrinn som papirbasert kommunikasjon har, sammenlignet med digitale presentasjonsformer.

Mailmen har kombinert funnene fra sine markedsundersøkelser med attestasjoner fra flere profilerte mediefolk i Storbritannia. Disse er David Robinson, salgs-og markedsdirektør i The Sun, Karen Blackett, CEO i Media Com, Robert Senior, CEO i Saatchi & Saatchi, Nik Roope, grunnlegger av Poke og Elspeth Lynn, direktør i M&C Saatchi.

Noen av funnene til Royal Mail/Mailmen:

  • 80 prosent av voksne mottakere tar vare på DM som er blitt sendt dem de siste fire ukene.
  • Når DM var inkludert i markedsmiksen økte kommunikasjons-ROI med 12 prosent
  • 23 prosent av all mottatt post blir sendt rundt i husholdningen
  • 57 prosent av papirpostmottakerne sier at de føler seg mer verdsatt
  • 69 prosent sa at de åpnet et tilbudsbrev
  • 60 prosent sa at de beste DM’ene satte merkevarene fremst i hukommelsen
  • Post som kunne fysisk berøres var 24 % mer verdt enn post som bare kunne leses
  • På lang sikt har brevpost en langt sterkere virkning på hukommelsen enn digitale presentasjoner. Fysisk post huskes 32 % bedre enn e-post og 72 % bedre enn TV.

De kjente mediepersonene stiller opp i en video og gir med ulike one-linere sterk støtte til papirbasert markedskommunikasjon i. På nettsiden er det lagt ut video som viser arbeidet med opptakene.

– Mer relevant enn noensinne

Jonathan Harman, administrerende direktør i Royal Mail MarketReach, sier at undersøkelsene pågikk i 18 måneder og gikk dypt ned. Målet var å se hvordan forbrukerne i dagens digitale samfunn interagerer med papirbasert post.

– Brevpost har det utmerket. Den blir åpnet, lest og er mer relevant enn noensinne. Den rører ved folk fysisk og lar dem bokstavelig talt kjenne på ditt varemerke. Dette er virkelig viktig fordi det å gi, motta og berøre håndgripelige objekter er fortsatt en dyp og intuitiv del av vår menneskelige tilværelse, sier Jonathan Harman.

Han mener at brevpost gjør en multimedial kampanje perfekt og komplett.

– Det mange kanskje ikke vet er hvor høyeffektiv brevpost er til å levere ROI. Vår forskning viser at brev leverer i høyeste grad innen salg og direkterespons og i andre måleparametre, som for eksempel  merkevarebytte, sier Jonatahan Harman.


Foto: Skjermdump, mailmen.co.uk

- ANNONSE -

You might also like