07-sjef Kjetil Amundsen: “Mye kommer til å skje i 2018”

Grafkom Media Monitor fikk nylig anledning til å sette seg ned med den nye konsernsjefen for 07 Media, Kjetil Amundsen. Vi møtte en offensiv konsernsjef med klare ambisjoner for 07 Media.

I januar meddelte 07 Media at man overtok Print House i en aksjebytteavtale, og at adm dir Kjetil Amundsen i Print House var utpekt til ny konsernsjef i 07.

Fire måneder senere konstaterer Amundsen at det har vært en hektisk start. De første ukene i jobben har blant annet gått med til en omfattende strategiprosess, der hele 07-konsernet er blitt analysert.

– Vi skal konkludere og lande flere prosesser i løpet av sommeren. Mye kommer til å skje i 2018, fastslår Amundsen.

 Ønsker mer samarbeid og omstrukturering i bransjen

Amundsen er klar på at 07 skal være en utadvendt bransjeaktør, og er overrasket over at det ikke er mer samarbeid enn det er i grafisk bransje.

———————————————————————————————————–

Ønsker du å høre mer om 07s syn på fremtiden. Kjetil Amundsen kommer på Grafkoms arrangement 19. september på Sign, Print & Pack. Se fullstendig program og meld deg på her.

————————————————————————————————————

– 07 har hatt en litt svakere periode etter mange gode år. Nå skal vi på offensiven igjen. Og vi er opptatt av å være utadvendte. Vi ønsker å snakke med alle, og vi ønsker å være en ledende aktør i bransjen som er interessant for andre bedrifter å møte, sier Amundsen.

07 Interaktiv solgt etter bare noen uker

Etter kun noen uker i sjefsstolen kom meldingen om at 07 Media hadde solgt 07 Interaktiv. Amundsen forteller at salget ble gjort etter en grundig prosess der alle muligheter ble analysert og vurdert.

– 07 skal være en dominerende aktør i de segmentene vi er til stede i. Det klarte vi ikke med 07 Interaktiv der konkurransen er enorm. Det er veldig utfordrende å få de beste hodene og ikke minst beholde dem når man er en mellomstor aktør i et slikt segment. Vi hadde valget mellom å satse stort og forsøke bli en dominerende aktør eller få til et samarbeid med en annen aktør, sier Amundsen.

07 testet samarbeidstanken og fikk raskt positiv respons fra CoreTrek. Konsernsjefen mener at eierandelen i CoreTrek er viktig for 07 og selskapets stilling som en totalleverandør av grafiske tjenester.

– Løsningen med CoreTrek er meget god for 07 og alle våre kunder, mener Amundsen.

Ekspansjon og samarbeid

Amundsen er klar på at nye muligheter ofte oppstår når man er åpen og treffer konkurrenter og samarbeidsparter. Både nærliggende bransjer og andre geografiske områder kan komme på agendaen for 07, understreker Amundsen.

– Det kommer til å bli færre og færre aktører i bransjen, og vi kommer definitivt til å være med på den omstruktureringen som kommer, sier Amundsen.

Den nye 07-sjefen er en av få i bransjen som har en ikke-grafisk bakgrunn. Derimot har han erfaring fra en rekke store, multinasjonale selskaper som Accenture, Novartis og Johnson&Johnson. Amundsen kom til Print House i 2017 og allerede etter ett år i sjefsstolen der ble altså 07 neste stopp.