Norske annonser endte opp på "fake news"-sider

Annonsørforeningen og Mediebedriftene har i samarbeid med Storyzy og Politifacts gått gjennom over 2000 såkalte “fake news”-nettsider. Totalt fant man 91 norske annonsører på disse sidene, melder Mediebedriftene på sine nettsider.
– 2017 gjorde dessverre begrepet “Brand Safety” til allemannseie da vi regelmessig ble gjort kjent med annonser som ble vist i et ikke ønsket miljø. Mange tenker nok på Google og YouTube når vi snakker om fjorårets brand safety kriser. Flere av oss har fått med oss det høyreorienterte nettstedet  ”Breitbart”. Alle annonsører som havner på Breitbart tar i etterkant avstand fra at egne annonser havner der. Likevel er det norske annonser på dette nettstedet hver eneste gang vi undersøker.  Akkurat dette forundrer oss veldig, sier fagsjef i Mediebedriftene, Geir Engen.
Såkalt programmatisk annonsekjøp, der målgruppen står i sentrum og ikke omgivelsene, er trolig årsaken til at så mange digitale annonser dukker opp på uønskede nettsteder.

- Annonse -