A: Ricoh

1/3 av bedriftene bryter personvernreglene

En fersk undersøkelse viser at 30-40 % av norske bedrifter bryter personvernreglene. Disse bedriftene er positive til å misbruke informasjon om sine kunder ifølge NRK.


Partner Petter Bjerke i DLA Piper konstaterer at bevisstheten rundt personvernregler i mange bransjer er lav. Ofte handler det om at bedriftene ikke har noen policy for hvordan de oppbevarer og bruker kundedata. Det er de pålagt å ha ifølge loven.

– Utfordringen er at bedriftene etter hvert vet mye om kundene sine og deres preferanser, og kan tilpasse markedsføringen sin deretter uten at de informerer kundene sine om at dette skjer, sier Trude Talberg Furulund i Datatilsynet.

Neste år kommer det nye personvernregler i hele EU-området, disse vil også gjelde i Norge. Datatilsynet får da mulighet til å bøtelegge bedrifter som bryter regelverket.

- Annonse -

- Annonse -