A: Ricoh

Google og Facebook får skylden: 18 britiske papiraviser ga opp i sommer

Som i Norge – britisk presse blør fordi annonseinntekter har blitt borte – rubrikkannonsering for jobber, biler og boliger.


Siden  tidlig i sommer har hele 18 aviser gått inn på de britiske øyer, for en stor del fordi annonseinntekter har forsvunnet, og for aldri mer å komme igjen, skriver nettavisen Press Gazette , som dekker journalistikkfeltet.

17 av de nedlagte avisene er lokale ukeaviser, mens den siste er dagsavisen Oldham Chronicle (bildet) som ble grunnlagt for 163 år siden.

Annonseinntektene forsvinner til Google og Facebook.

Ifølge Press Gazette har lokalavisdøden i Storbritannia ført til at enkelte områder i landet ikke har dekning av presse, at “historiene ikke blir fortalt, at kommunestyremøter ikke blir dekket og at lokalsamfunn mister en stemme”.

Selv om utviklingen har vært dyster, er det enkelte lyspunkter. En nyetablering som nevnes er Cranbrook News i Devon.


 

- Annonse -

- Annonse -