The Guardian og The Observer går over til tabloid

Endringen skal skje i 2018, og tiltaket er en del av et kostnadskuttprogram, skriver avisen selv. 


Et hurtig fall i printannonseringen oppgis som en del av bakgrunnen for kuttprogrammet.

I tillegg har de digitale inntektene ikke gitt ønskede resultater, og The Guardian peker på Google og Facebook som de store vinnerne i annonsekampen.

Den kjente britiske avisen har siden 2005 trykt i et smalt og høyt Berliner-format. Avisen har nå inngått kontrakt med Trinity Mirror, utgiveren av Daily Mirror, Sunday Mirror og Sunday People, om trykking av begge titlene fra neste år av en gang. Flyttingen av trykkingen innebærer at omlag 50 arbeidsplasser trolig ryker i den eksisterende produksjonen.

Tre avispresser til en samlet verdi av omlag 900 millioner kroner i henholdsvis London og Manchester vil bli solgt eller hugget i forbindelse med endringene. I april i år var papiropplaget til The Guardian på 154.000 kopier, mot 341.000 i 2005.

– Trykkpressene har blitt stadig dyrere å bruke, skriver avisen.


Foto: Wikimedia Commons

- Annonse -