Det nordiske reklamemarkedet økte med totalt 3 prosent i 2016

IRM har publisert rapporten ”The Nordic Advertising Market 2016” som beskriver utviklingen på de nordiske reklamemarkedene i løpet av 2016.


I en melding kommuniseres følgende data om landenes utvikling:

Reklamekjøpet i nordiske medier landet på totalt 8,3 milliarder euro i 2016, og det er en økning på 3,0 prosent sammenliknet med 2015 med fast valutakurs.

  • Norge: Det nest største markedet i Norden med høyest reklameinvestering per capita, var det eneste markedet som gikk tilbake i 2016  – som tidligere meldt med 0,3 prosent.
  • Sverige: En bemerkelsesverdig økning i 2016 som overgikk BNP-økningen for første gang på fem år. Økningen var på 4,8 prosent i forhold til 2015.
  • Danmark: Stabil, positiv tilvekst.
  • Finland: Stabil, positiv tillvekst.

Kataloger og direktereklame har blitt utelatt her for å gjøre sammenlikningen enklere med internasjonale data. 


 

- Annonse -