Automatiserer trykksakkjøp med API – tar inn 173 millioner i kapital

Amerikanske Lob har utviklet en API som lar virksomheter koble sammen software med trykkpresser.


Nå har investorer satset 20 millioner USD – om lag 173 millioner kroner – i selskapet som skal brukes til å utvikle tjenesten ytterligere. Dette melder selskapet på sine nettsider.

Målet er å ta fram “byggesteiner” som bedrifter kan benytte for å automatisere det som ikke er digitalt – Eksempelvis bestilling og produksjon av trykksaker. Det blir sagt at det skal være like enkelt å bruke trykksaker som for eksempel e-post i sin kommunikasjon og markedsføring.

Ali Rowghani, tidligere operativ sjef for Twitter, går samtidig inn i styret i Lob.

Lob startet med å bygge opp sitt eget trykkeri, men gikk over til å bruke eksisterende trykkerier som kobles sammen i nettverk som selskaper kan bruke til å sende for eksempel invitasjonskort og brev, automatisert på forskjellig vis – som ved hendelsesstyrt fra et CRM-system. Det hevdes at en av ni husholdninger i USA en eller annen gang har fått post via denne tjenesten.

Ved hjelp av et åpent API kan hvem som helst koble opp sine systemer mot Lobs trykkerier og automatisert sende fysisk kommunikasjon til kunder og prospekter. Det finnes også en håndfull ferdige integrasjoner med ulike tjenester som Zapier og Built.io der det går an å skape automatisert flyt med litt programmeringskunnskap.

Lob har 45 ansatte og har totalt tatt inn nesten 30 millioner USD i kapital, skriver venturebeat.com.


 

- Annonse -