A: Ricoh

Svensk aviskonsern vil bli det lokale Facebook

Aviskonsernet MittMedia i Sverige har store ambisjoner. Ledelsens strategiarbeid som pågikk på slutten av 2016 har munnet ut i tre hovedpunkter.


De tre punktene er:

  1. MittMedia skal utvikle forretningsmodellen rundt digitale leserinntekter.
  2. MittMedia skal utvikle forretningsmodellen rundt digitale annonseinntekter.
  3. MittMedia skal vokse og utvide sin struktur.

Katarina Ellemark er nettsjef hos MittMedia. I en kronikk beskriver hun hvordan aviskonsernets publikasjoner skal være lenken mellom hendelsene og menneskene.

 

Det relevante innholdet er nøkkelen

Et mål er å fylle den plassen som Facebook har tatt i lokalsamfunnene.

– Det er gjennom relevant innhold at MittMedia kan forsvare sin plass i brukernes hverdag. Lokalavisen har en gitt rolle i millioner av svenskers hverdag.  Kommunens spareplaner, boligmangel eller nybygg, småbarn, gullbryllup og dødsannonser. Eller for den del live-TV fra et oppstått trafikkaos eller direkteoverført lokal sport, skriver Ellemark om hva som bør eller kan være kjernen i lokalpressens arbeid.

 

Bygger på brukerundersøkelser

Katarina Ellemark (Foto: LinkedIn)

Fundamentet er det journalistiske mantraet “sant og relevant”. Formen på innholdet kan variere.

 

“Alt fra en kjapp melding på sms, pushvarsel, chat eller e-post til kommunens barnehageapp med kollektivtrafikkens tidtabeller.  Brukerne sluker alt – tekst, bilder, video og grafikk – så lenge det er relevant. Samme med dette kommer parametre som form, tempo, logikk og sammenheng.”

 

Strategien som skal brukes bygger ikke på tilfeldigheter. Brukerundersøkelser og delvis grundige intervjuer er gjennomført. De er spurt om sitt syn på adblockers, om personlige innstillinger i ulike produkter, logikken i sosiale medier og ulike bekreftelsesmekanismer i digitalt forbruk.

Visjonen for MittMedias publikasjoner er å erstatte Facebook lokalt.

Det målet skal nås ved å gjøre det man er best på – å skape relevant innhold så det blir en personlig, forandrende opplevelse, skriver Katarina Ellemark.


 

- Annonse -

- Annonse -