A: Ricoh

Ny emballasjefabrikk i Sarpsborg kan bli en realitet

Med stigende bølgepappforbruk og miljøtrender som favoriserer det samme produktet, har eierne av Peterson bestemt seg for betydelige investeringer.


Peterson er totalleverandør av bølgepapp, display og pakkemaskiner. Konsernet ble kjøpt av den belgiske emballasjeprodusenten VPK i fjor. 

Peterson Packaging i Norge, Sverige og Danmark har tilsammen seks fabrikker. Virksomhetene er også en del av VPKs internasjonale allianse, Blue Box Partners.

 

Et segment i vekst

Leder for bølgepapp hos Peterson i Scandinavia er Dan Johannessen, og jobber ved anlegget i Sarpsborg. Han sier til Emballasjeforeningen at i Norge vokser bølgepappforbruket og at Peterson har fulle ordrebøker. Man forventer en årlig vekst på 2 prosent neste 10 årene.

Johannessen forteller om investeringsplaner i alle de skandinaviske landene.

– Vi må investere i produktivitet og teknologi for å være konkurransedyktige. I tiden fremover kommer vi til å investere mer enn vi tjener, blant annet i fire nye maskiner i Danmark og Sverige. I Norge utreder vi å bygge en ny fabrikk i Sarpsborg som et alternativ, sier Dan Johannessen.

Ifølge Smithers Pira antas verdien av det globale bølgepappmarkedet å være verdt 176 mrd USD innen 2019, et resultat av 4 % årlig vekst mellom 2014 og 2019.

 

En eventuell investering kan beløpe seg til en halv milliard

I Sarpsborg er Peterson i dag lokalisert midt i byen og fabrikken er gammel. En ny fabrikk er ønsket å være innenfor bygrensene, men ikke i sentrum. Investeringen – dersom det blir noe av – kan komme til å bli på om lag en halv milliard kroner, og beslutningen skal tas i inneværende år.


Foto: Pixabay/Peterson

- Annonse -

- Annonse -