A: Ricoh

Lanserer ad block som bare blokkerer litt

“Lar forbrukerne kontrollere annonsevisningen”, er et slagord som brukes om programvaren Project Awesome.


Som et svar på behovet for en mellomting – total ad block eller å bli eksponert for alt som kommer – er dette en løsning som nå lanseres i en betaversjon.

Ad block har blitt et svar fra forbrukerne på massiv digital reklameeksponering, men er samtidig en trussel mot finansieringen av en fri presse på nettet. Både i Norge og Sverige er bruken av ad block programmer utbredt.

 

“Vil forandre annonsering en gang for alle”

Det Los Angeles-baserte selskapet Rubicon Project står bak prosjektet.

– Vår visjon er forandre annonsering til å bli informasjon, og tilby informasjon som en tjeneste til forbrukerne. Vi ønsker å endre annonsering en gang for alle, og vi har grunnlagt Rubicon Project med det formål å drive fram vekst på internett ved å la annonsering bli en lett tilgjengelig ressurs for innovatører og innholdsskapere, sier Frank Addante, grunnlegger og CEO i virksomheten.

Brukerne av programmet får ikke mulighet til total ad block. I stedet kan brukeren legge inn sin profil med egne prioriteringer og interesser. Programmet vil ta opp i seg brukerens nettvaner og feedback, og hensynta dette (Like, Snooze, Block).  Brukeren kan blokkere enkeltannonsører, eller dempe aktiviteten.

I sum skal nettbrukeren slippe å se reklame som ikke er ønsket, mens det som er godkjent av brukeren vil bli vist.


Foto: Skjermdump fra Rubicon

- Annonse -

- Annonse -