A: Ricoh

Norsk firma lanserer nytt digitalt papir og starter opp med salgsboom

Salgsbudsjettet var satt til 1 mill pr ultimo februar, men etter bare to dager er bestillingene verdt 3 millioner.


For levering skjer først i august 2017, så kundene må smøre seg med litt tålmodighet. Det er flest bestillinger fra Norge og USA, men også en god del fra Storbritannia, Tyskland og Canada, ifølge shifter.no.

reMarkable er navnet på det nye produktet (og firmaet), som ser ut til å ha fått den starten et gründerprosjekt bare kan drømme om.

Den digitale notatblokken kan minne om en hybrid mellom en iPad og en Kindle. Skjermmaterialet kalles canvas display og omtales som verdens raskeste digitale papir. Både ved lesing og ved notering skal det være en tydelig følelse som minner om vanlig papir, heter det.

Daglig leder Magnus Wanberg omtaler seg selv som et sant papirmenneske. Han har ledet utviklingsarbeidet i fire år sammen med flere andre, og det har pågått nesten helt i det stille.

Kommunikasjonssjef Henrik Faller sier til Finansavisen at de fremste målgruppene for reMarkable er kunnskapsarbeidere, studenter, ingeniører og arkitekter.

 

Synkronisering i skyen

Platen har ikke nettleser, men kan kobles mot Wi-Fi og innholdet lar seg synkronisere i skyen mot andre plattformer som man benytter. Innholdet som er lagret på platen er dermed ikke tapt selv om man mister den. Dokumenter og bøker kan lastes opp, og brukeren kan for første gang ta notater med en penn i disse dokumentene.

Firmaet eier all den proprietære teknologien, ifølge E24. Men ReMarkable  har samarbeidet med flere globale hardwareselskaper, deriblant E Ink, verdens største aktør innen e-papir. Fra norsk side har SINTEF vært med på utviklingen, og på finansieringssiden har selskapet hatt god støtte fra Innovasjon Norge.

Gründerne bak produktet har bakgrunn fra blant annet NTNU i Trondheim, Harvard og MIT, og har yrkesfartstid i selskaper som Boston Consulting Group, Orkla og Opera.

Utsalgsprisen for platen inkludert penn og etui skal ligge på 5.800 norske kroner, men det kjøres med en introduksjonspris på om lag 3.200 kroner.

Her promovideoen som reMarkable har laget:


- Annonse -

- Annonse -