A: Ricoh

Emballasje: Norsk smart-teknologi på whiskyflaske

Den norske selskapet Thinfilm Electronics ASA lanserer i disse dager en nyhet på emballasjemarkedet som de selv hevder vil endre forbrukerens oppfatning av en flaske fullstendig.

En “smartflaske” er utviklet i samarbeid med det britiske selskapet Diageo plc, og flasken kan på et visst nivå kommunisere med forbrukeren dersom vedkommende har en funksjon på sin mobiltelefon som heter NFC (Near Field Communication).

Oppskrifter og sporing

Pionérproduktet er en whiskyflaske, Johnny Walker Blue Label, og den er utstyrt med en innebygd “OpenSense”- brikke som kan avleses på telefonen. Via denne kan det gis informasjon som oppskrifter, reklame, produktbeskrivelse og sporing av flaskens innhold. Denne informasjonen kan kunden få allerede mens han eller hun ser på produktet i butikkhyllen.

Den smarte whiskyflasken blir for første gang presentert under messen Mobile World Congress i Barcelona, som pågår fra 2. til 5. mars.


Kilde og foto: Thinfilm

- Annonse -

- Annonse -